Q Crystal

10 voordelen en nadelen van de aankoop van een elektrische scooter

q crystal werkplaats

 

Wat is nu eigenlijk een elektrische scooter?

Een elektrische scooter is in feite een niets anders dan een benzine scooter, het enige verschil is dat deze in plaats van een brandstofmotor een elektrische motor heeft.  In plaats van brandstof te tanken, hoeft u alleen de accu op te laden. Dat is op de eerste plaat veel goedkoper en beter voor het milieu. U kunt een elektrische scooter kopen als 25km snorscooter , en als 45km versie, die de naam bromscooter scooter heeft . Deze worden ook wel E-Scooter, E-snorscooter, E-brommer, of E-bromfiets genoemd. Een e-scooter heeft een meerdere voordelen. Wij gaan u de 10 voor en nadelen van een elektrische scooter uitleggen in deze blogpost.

Wat zijn de  10 voor en nadelen  van een elektrische-scooter?

Een elektrische-scooter, ook wel bekend als E-scooter of Escooter, heeft meerdere voordelen als nadelen. We sommen de voor en nadelen even voor u op.

1: Geen startproblemen meer.

Startproblemen zijn verleden tijd met een e-scooter. De kracht van de elektromotoren van Bosch,  kunt u meteen ervaren na het omdraaien van de sleutel in het contactslot. Tevens zit er op veel elektrische scooter een key-less drive funtie doormiddel van de meegeleverde afstandsbediening van het alarm. Bovendien hoeft u hem niet eerst 500km in te rijden, of warm te laten lopem voordat u volgas kunt geeft. U beschikt altijd direct over het volle vermogen van de Bosch elektro motoren, of het nu warme of koude weeromstandigheden zijn. In tegenstelling tot een brandstof scooter, heeft een elektrische scooter geen choke nodig. Een choke en carburateur, zijn gevoelige onderdelen. Een verstopte sproeier is ook verleden tijd. Wederom komt u met een e-scooter alweer met meer voordelen uit.

2: 95% minder kans op defecten en storingen.

Een normale benzine motor  bestaat uit honderden verschillende onderdelen, waarvan een groot deel continu in beweging zijn, of met elkaar samenwerken. En benzine motor heef slijtagegevoelige en regelmatig onderhoud nodig bij een scooterzaak. Enkele slijtageonderdelen zijn natuurlijk de zuiger, de zuigerveren, cilinderkop, nokkenas, v-snaar, cdi, ECU, bobine, de uitlaat, de koppeling, de v-snaar, de rolletjes, en de carburateur. Vanaf bouwjaar 2017 zijn de scooter in euro4 norm uitgevoerd waardoor ze zijn voorzien van een ECU(computer), dit maakt de brandstofscooters nog storingsgevoeliger. Bij een e-scooter heeft u alleen te maken met een BOSCH elektromotor, welke uit één massief onderdeel bestaat. Tevens heeft een elektrische scooter één 60v BOSCH  controller die alles regelt en op aangesloten moet worden. Deze controller bestaat uit één component.  En natuurlijk een zeer belangrijk onderdeel, de Lithium-ion accu. De techniek is zeer eenvoudig, en er worden veel minder onderdelen gebruikt. U kunt het vergelijken met een Makita accu schroefmachine, mensen die hier wel een gebruikt van maken weten dat u hierop altijd kunt vertrouwen.  Het aller grootste  voordeel is dat u veel minder onderhouds- onderhoudskosten en  storingen heeft bij een elektrisch scooter, in tegenstelling tot een brandstofscooter. Bij een E-scooter hoeft u in feite alleen nog maar op de remmen en banden te letten. 

3: Geen startproblemen meer.

Startproblemen zijn verleden tijd met een e-scooter. Een e-scooter heeft geen carburateur die verstopt kan raken, bougies die kapot kunnen gaan, en tevens hoeft u ook nooit naar het oliepiel te kijken. Veel scooterrijders rijden hun scooter alleen met mooi weer. De scooter word weggezet als de bladeren van de bomen vallen, en als het zonnetje weer begint te schijnen komt hij weer van stal. Het grote probleem is dat door de E10 biobrandstoffen die tegenwoordig gebruikt worden, de carburateur in de meeste gevallen verstopt, of kapot zal zijn. Als u de scooter niet aan de druppellader heeft gehad, heeft u grote kans dat u de accu ook kunt vervangen. Dit is helaas bij de brandstofscooter een jaarlijks terugkomen probleem. Bij een e-scooter is dit verleden tijd. De elektromotor is namelijk altijd direct klaar voor gebruik.

4: Goedkoop rijden

Een elektrische scooter is veel malen goedkoper wanneer u naar de kosten per kilometer kijkt. Met een normale brandstof snor- of bromscooter bent u ongeveer 2 euro kwijt per 50 kilometer. De kosten om de accu op te laden bedragen slechts 35 cent. Een zeer groot verschil dus. Hoewel de aanschaf vaker net iets duurder is, is het onderhoud stukken goedkoper, want het motorblok heeft geen onderhoud nodig. Aan het einde van de reis komt u met een elektrische scooter altijd goedkoper uit. In 99% van de gevallen zijn elektrische scooters uitgerust met een borstelloze BOSCH motor. Een borstelloze/brushless motor motor heeft geen koolborstels die kunnen slijten, dus hij is vrij van onderhoud. Waar u wel op moet blijven letten zijn de banden en de remmen, net als bij iedere bromfiets of snorfiets, en zelfs fiets en elektrische fiets.

5: Fluisterstil, geen lawaai.

Hinderlijk geluid maakt een elektrische scooter in ieder geval niet. En tevens zijn schadelijke en stinkende uitlaatgassen verleden tijd. De e-scooter is geheel fluisterstil,  het enige wat u hoort is het geruis van de banden, en het zachtjes  slepen van de remblokken over de remschijf.

6: U word niet uitgesloten van milieu-zones.

Omdat er geen uitstoot is mag u iedere milieu-zone betreden. Momenteel zijn in de volgende steden al milieu-zones voor scooters; Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Arnhem. De verwachting is dat vele steden zullen volgen, en dit uitgebreid zal worden over heel Nederland. 

7: Veel krachtigere BOSCH motor als brandstof versies.

Veel elektrische auto’s en scooters hebben een beetje een duf imago. Veel mensen denken nog aan de Toyota Prius, of Opel Ampera. Maar toen het Merk Tesla op de markt kwam werd elektrisch rijden meteen als sportief op de kaart gezet, door hun ongelofelijke koppel/trekkracht. De prestaties van de Tesla  zijn nu beter dan ooit. Ze accelereren  van 0-100 km/u in slechts 2,5 seconden. Daarmee zijn ze sneller dan een meer dan 1 miljoen euro kostende Bugatti Veyron.
Dit zelfde geld voor de BOSCH elektrische motoren die worden gebruikt op de Q Crystal en IVA E-scooters. Deze hebben gelijk vanaf het begin vol koppel,  u zult altijd al eerste weg zijn bij het stoplicht. Natuurlijk kunt u de e-scooter ook in de ECO stand zetten om de actieradius zo hoog mogelijk te houden.

 

8: Geen uitstoot of stinkende uitlaatgassen meer.

Als er vroeger een 2takt reed, stonken u hele kleren en haren na de uitlaatgassen, later met de 4takt is dit een heel stuk verbeterd. Natuurlijk kan dit niet tegen de elektrische scooter op, want deze produceert namelijk helemaal geen uitlaatgassen, uitstoot, of stand. Waardoor is nooit door milieu-zones geweigerd zult worden.

9: Amper tot geen onderhoud aan u e-scooter

Een elektrische scooter bevat geen motorolie, geen brandstoffilter, geen oliefilter, geen luchtfilter, geen bougie, geen koelvloeistof, er hoeven geen kleppen gesteld te worden. Verstopte sproeiers of op een kickstart te trappen is verleden tijd. Hierdoor zult u na aankoop van u elektrische scooter de werkplaats niet vaak meer zien. Deze terugkomende kosten bespaard u zich uit. Brandstofscooters na 500km de inrijbeurt nodig, en daarna om de 1500km een beurt nodig, en de gemiddelde prijs van een onderhoudsbeurt is 100€. Bij een km stand van 10.000km bent u minstens 750 euro aan onderhoudskosten kwijt. Het belangrijkste onderhoud aan een elektrische scooter dient u zelf de doen. Dit is namelijk de lithium-ion accu in goede conditie houden. Rij u accu niet verder leeg dan 10%, het word aangeraden om u accu tussen de 10% en 20% weer op te laden. Als u de scooter voor langere tijd niet gebruikt haal de accu eruit, laad deze vol, en  berg deze op  in u woning op een warme plek. Als de e-scooter voor langere tijd niet gebuikt, en laat deze in weer en wind de hele winter buiten staan met de accu onder het zadel. Kan dit er voor zorgen dat de accu defect of zwakker word. Accu’s houden niet van temperaturen onder nul graden. Het is ook niet toegestaan om een accu op te laden in condities onder nul graden. Haal u accu eruit, en laad deze op buiten de vrieskou. Wel het rijden met een elektrische scooter boven de nul graden is wel toegestaan, en niet schadelijke voor de lithium-ion accu. Natuurlijk is de  lithium accu van een E-scooter ook ooit aan vervanging toe. Deze zijn vrij prijzig 600€ á 700€. Maar als u alles bij elkaar optelt bent u met een elektrische scooter wederom goedkoper uit. Enkel moet u doen in 1 keer een grote uitgave doen. Tevens hoeft u niet elke keer u scooter een dag te missen. En vervoer regelen om u op te laten halen, en weer te brengen naar een scootershop.

10: Nadelen elektrische scooter

Natuurlijk zitten er bij een elektrische scooter niet alleen voordelen,  nadelen aanwezig zijn ook zeer zeker aanwezig. Met een benzinescooter kun je ongeveer zo’n 200 km rijden met een volle tank rijden, en tevens dan hem gelijk weer bij het tankstation aftanken voor de volgende 200km. De E-scooter heeft een minder groot bereik. Op een volle accu haalt u  vaak maximaal 60 kilometer, tenzij u voor een 2de accu kiest, die u beide naast elkaar in de scooter kunt plaatsen. In dat geval kunt u wel een 120 kilometer actieradius halen, maar de extra accu kost is natuurlijk wel een kostenplaatje.

Benzine tanken kunt u op vele plaatsen. Het tanken is natuurlijk veel sneller gebeurt dan een accu opladen. Opladen van de accu kost een stuk meer tijd, gemiddeld namelijk 6 uur.

De meeste bezitters van een e-scooter laden hun elektrische scooter nachts op, zodat ze de volgende morgen weer een opgeladen  e-scooter hebben.

Dat u geen 200km op een dag kan rijden is eigenlijk het enige nadeel van een elektrische scooter. Nu is 200km per dag voor een scooter erg veel. Dat zouden er 6000km per maand zijn, en 72.000km per jaar. Een scooter brandstof of elektrische zou dan beide niet een goede keuze zijn. Dan zou u eerder op zoek moeten gaan naar een goede auto op diesel of lpg.